Tijdreizen - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Leo en Jeannette - WaarBenJij.nu Tijdreizen - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Leo en Jeannette - WaarBenJij.nu

Tijdreizen

Door: Leo en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jeannette

31 Januari 2008 | Indonesië, Yogyakarta

Stel dat je naar een klok staat te kijken en je ziet dat de grote wijzer op 10 staat en de kleine op 3. Het is dan 10 minuten voor 3. Je kunt dat zien omdat het beeld van de wijzerplaat je netvlies bereikt met de snelheid van het licht. Als je zelf vervolgens naar achteren beweegt met dezelfde snelheid als waarmee het beeld je bereikt (lichtsnelheid) en de klok blijft op dezelfde plaats, dan zie je constant hetzelfde plaatje, want het beeld van de klok bereik je met dezelfde snelheid. Het gevolg daarvan is dat de tijd stil staat. Als je vervolgens nog iets harder gaat dan de snelheid van het licht, bereikt het beeld van de wijzerplaat je net iets later en dan zie je het beeld van 11 minuten voor 3. Je reist dan eigenlijk terug in de tijd en dat is, in tegenstelling tot wat captain Kirk in Star Trek I en captain Picard in Star trek II beweren als ze het commando "Warp 8" geven, volgens Einstein onmogelijk. Welnu, we gaan ons weblog gebruiken om een belangrijke wetenschappelijke ontdekking te onthullen. Einstein was ongetwijfeld geniaal, maar op dit punt had hij het mis. Tijdreizen is wel mogelijk.
Als Jeannette aan mij vraagt of ik nu werkelijk de relativiteitstheorie van Einstein ga gebruiken om een verhaaltje in ons weblog te schrijven, antwoord ik volmondig: "ja", en wel om de volgende redenen. Ten eerste heb ik geconstateerd dat lezers van ons weblog zich verdiepen in de onderwerpen waarover we schrijven en de juistheid van de feiten nagaan en zonodig aanvullen. Dat waardeer ik zeer en ik dacht ze met juistheid van de relativiteitstheorie van Einstein even bezig te houden. Zodoende winnen we een beetje tijd voor de prijsvraag en het menu van de week, want daar ben ik nog niet uit. Ten tweede is het gewoon waar en de waarheid mag niet worden verzwegen en tenslotte vind ik het gewoon leuk, wat op zich al reden genoeg is. Jeannette stemt in onder de voorwaarde dat ik mij voortaan iets meer tot de hoofdzaken van onze reis beperk. Ik breng daartegen in dat, zolang ik dit soort verhaaltjes schrijf, ik eigenlijk gewoon wil zeggen dat het goed met ons gaat en ik daar zo mijn eigen manier voor heb. Jeannette trekt haar voorwaarde weer in en ik kan eindelijk beginnen met mijn betoog, want daar zitten jullie allemaal op te wachten. Bewijzen, bewijzen, bewijzen.

Slechts een paar dagen geleden verlieten we Kuala Lumpur met bestemming Jakarta. Het was in januari 2008. Het lijkt een eeuwigheid geleden. Ik zeg bewust "het lijkt" en dat is geen bewijs. Eveneens is het geen bewijs dat de dag 25 uur duurde in plaats van de gebruikelijk 24 uur. Dat had niets te maken met onze passering van de evenaar, maar met onze verplaatsing in oostelijke richting. Ook geen bewijs dus. Van Jakarta zijn we in drie dagen doorgereisd naar Pangandaran in zuid Java. Het Pangandaran van 1978 wel te verstaan. In juli 2006 is deze plaats op een verwoestende wijze getroffen door een tsunami. Dat was toch op 1e kerstdag 2004? Nee, niet hier, alleen is aan deze tsumani in de media geen of weinig aandacht besteed (ons was het in ieder geval ontgaan). Langs tientallen kilometers strand en boulevards is de gehele infrastructuur, hotels, winkels, restaurants, kortom de gehele toeristenindustrie, in 1 keer weggevaagd door een golf van 3 meter, waarmee ook plotsklaps het inkomen van de bevolking is verdwenen. Eens het mooiste en belangrijkste strand van Java, het surfparadijs nummer 1, met kilometers lange van zwart vulkaanzand gevormde stranden is geworden tot een stil en verlaten dorp, met ruines van vroegere hotels en huizen, waar de bevolking iedere toerist aangrijpt om een beetje inkomen uit te geneneren. Ons beeld is een beetje vertekend omdat het laagseizoen is, maar wij zijn in dit voormalige surfparadijs vrijwel de enige westerse toeristen en zijn onder de indruk van de verwoestende kracht van die vloedgolf, maar ook van de veerkracht vaarmee de bevolking de wederopbouw aanpakt. Pangandaran is echter wel 30 jaar terug in de tijd gezet en wij zijn er naar toegereisd. Zie hier, bewijs nummer 1. Tijdens onze busreizen van de afgelopen dagen zijn we constant heen en weer geslingerd in de tijd. We zagen Saidjah en Adinda op de rijstvelden met de waterbuffel spelen. Een plaatje dat Multatuli omstreeks 1850 reeds heeft beschreven. Bewijsnummer 2. Een half uur later zijn we in halverwege de 70-er jaren aanbeland als we een Willem Nijholt met een om zijn middel geslagen Sarong op de veranda zien zitten en we Pleuni Touw op de achtergrond zien terwijl zij een glaasje voor Willem staat in te schenken. Bewijsnummer 3. Als we even later een man op een plantage slechts met behulp van zijn handen en voeten in een kelapaboom (kokos) zien klimmen om boven in de boom de grondstof voor palmsuiker te winnen, zijn we zomaar 200 jaar terug in de tijd. Bewijsnummer 4. Soms staat de tijd gewoon even stil en doet het landschap aan als een stilleven. De getrapte rijstvelden zijn groener dan groen en reiken tot grote hoogte op de berghellingen en het in de rijstvelden staande laagje water weerspiegeld de lucht. Wij kunnen nauwelijks woorden vinden om het te beschrijven. Volgens ons is het Irene Wust die zou zeggen: " Keigaauf", Inge de Bruin "TopieJopie", Martine "Helemaal leuk" en Bob Ross "sapgroen, een vleugje ptalogeel, zinkwit en Van Dyk-Brown". (wij zouden hem wel eens een bananenboom willen zien schilderen met dat waaierpenseeltje van hem). Wij vinden het gewoon erg mooi. De tijd staat even stil en opeeens zijn we 30 kilometer verder. Bewijsnummer 5. Als we tenslotte bij ons guesthouse aankomen en een Wieteke van Dort als Tante Lien aan de receptie aantreffen, zijn we wederom terug in de tijd, waarmee ik mijn betoog afsluit. Tijdreizen is mogelijk, omdat wij het hebben gedaan. Zoals ik al aangaf schrijf ik dit bericht omdat het vorige al weer een eeuwigheid geleden leek. Tijd is duidelijk een relatief begrip. Misschien had Einstein er beter aan gedaan het de "relatieve tijd-theorie" te noemen. Wellicht had hij dan wel gelijk.
We zijn benieuwd in welke tijd we hierna terechtkomen.

Inmiddels is er ook sinds het schrijven van dit bericht al weer wat tijd verstreken en bevinden ons al weer drie dagen in Yogyakarta, waar we een bezoek hebben gebracht aan het Borobordur tempelcomplex (850 AC). Yogya (voor intimi) is 1,5 jaar geleden getroffen door een zware aardbeving en ook nu zijn er regelmatig nog lichte bevingen te voelen. Gisterenmorgen zat ik als gevolg daarvan te schudden op mijn stoel. Vanmiddag gaan we met de nachtbus (geschatte reistijd 17 uur) naar Denpasar op Bali. We hopen dat de grond daar iets meer solide is.

Volgende keer: de invloed van de snarentheorie, de quantummechanica en de zwaartekracht in relatie tot kroepoek en gado-gado.

Welkom Sietske, leuk dat je met ons meereist.

  • 31 Januari 2008 - 07:57

    Anneke:

    Goedemorgen Leo en Jeannette, om maar even in de tijdsperiode een reactie te geven. Ik open me mail om 8.30 uur en lees jullie betoog. Geweldig!! Ik blijf het maar zeggen Leoen Jeannette! jullie schrijf stijl leest lekker, de humor en de metafoor die gebruikt worden zijn creatief bedacht. Hebben jullie nog genoeg ruimte om alle indrukken op te slaan?? Ik word enthousiast bij het lezen en denk ik alleen maar, jeetje wat geweldig wat zij doen en wat een ervaring. Ook de foto's zijn super om terug te kijken. Hier gaan alle dagelijkse gang van zaken gewoon door en de tijd ook snel. Mijn werkzaamheden binnen de organisatie zijn nogal hectisch te noemen. De activiteiten rondom de jongens, school en voetbal zorgen er ook voor dat ik me geen moment verveel. Toch denk ik af en toe, zou wel even met je willen borrelen Jeannette en dat je al je verhalen kunt vertellen. Goed, dat komt nog wel!! Ik geniet nu op afstand mee, goede reis voor de komende tijd!! Doeidoei, kus

  • 01 Februari 2008 - 10:25

    Arie En Ria.:

    Hoi Leo en Jeannette.
    Leuk verhaal over Einstein en de tijd.Over tijd gesproken jullie zijn al
    weer 4 maanden weg,voor ons tijdgevoel 8
    maanden.De tijd gaat snel,het licht nog sneller,c.a.3000.000 km/sec.in het luchtledige.Einstein was Duits natuurkundige (1878-1955).Trok in 1894 naar Zwitserland en werd Zwitser.Hij doceerde tot 1933 aan verschillende universiteiten,daarna vertrok hij naar Amerika en werd Amerikaans staatsburger.
    Tijdens de tweede Wereldoorlog werkte hij
    mee aan het voorbereiden van de Atoombom.
    In 1952 wees hij het aanbod af om president van Israël te worden.Genoeg over deze man.Wij hebben Bali bezocht en veel foto's bekeken,wij denken dat het een heel mooi eiland is,dus geniet ervan.
    Hopelijk is de bodem daar stabieler.
    Angstig zeker met dat beven van de grond?? Maar ja weer een ervaring er bij.
    De foto's van jullie zijn weer mooi.
    Zo dat was onze reactie weer. De snelheid
    van het schrijven is iets minder als de
    snelheid van het licht.
    Veel reisplezier.
    Groetjes en een dikke kus voor beiden.
    Arie en Ria Zondervan.

  • 01 Februari 2008 - 21:14

    Joop En Wil:

    Hoi Leo en Jeannette.
    Mooie foto,s en weer een uitgebreid verslag. Bedankt
    n,Geweldige ervaring zeker, het bezoek aan de Borobordur, of was het maar 1 van de vele geweldige ervaringen.
    Ik(Wil)zou dat bouwwerk ook wel eens met eigen ogen willen zien.
    Hebben jullie op Java nog iets meegekregen van de dood van Soeharto?
    Inmiddels ben je al weer op Bali, het eiland wat nog het meest (oer)is , volgens mijn nicht die er vele malen is geweest.
    Wat de tijd betreft, is januari ook al weer om,het is omgevlogen, en jullie zijn bijna op de helft van de reis, moet je niet aan denken zeker.
    Hoe is het weer op Bali? Wij hebben hier 31 jan. een zuidwesterstorm gehad met windkracht 9,we zijn er naar wezen kijken in Kijkduin omdat we er toch in de buurt waren. Verder geen nieuws, alles goed hier, Goede reis verder en blijf gezond. Hartelijke groeten, Joop en Wil Koole.

  • 01 Februari 2008 - 21:23

    Sytske:

    geweldig verslag,ik ben overtuigd hoor, reizen in de tijd is mogelijk, de bewijzen zijn overduidelijk.

  • 01 Februari 2008 - 23:02

    Trudi Vink:

    Voor mij is dit verslag een reis terug in de tijd naar 1992, het jaar dat Ton en ik Sumatra, Java, Bali en Lombok bezochten. Een feest der herkenning, alleen was de kroepoek bij ons gewoon geel. Het bomenklimmen is wel hetzelfde gebleven en de Borobudur ook. Helaas kwam de wens die ik toen deed niet uit. Het regende toen nogal en dat maakte de beklimming extra lastig. Lopen daar nog steeds zoveel kinderen rond die je van alles en nog wat proberen aan te smeren?
    Lombok heeft toen meer indruk op me gemaakt dan Bali. Lombok was nog niet zo toeristisch en Bali heel erg. Misschien
    zijn we wel in een verkeerd deel geweest.
    Genieten jullie in ieder geval nog maar heel erg van dit prachtige land, ook dit zal weer een ervaring zijn om nooit te vergeten.

    groeten, Trudi

  • 07 Februari 2008 - 09:29

    Grita :

    Hallo vrienden uit Savannaketh, alweer een behoorlijk aantal kilometers verder jullie. Het was erg leuk jullie op de valreep in pakse nog weer even te zien. Inmiddels ben ik ook in Cambodja geweest. Voor mij zit het er over 3 weken op (ik heb mijn ticket wel met 2 weken kunnen verlengen, joepie) maar ik heb het nog steeds erg naar mijn zin. veel reisplezier, ik blijf jullie volgen.
    Groeten vanaf koh Chang

  • 10 Februari 2008 - 14:16

    Carinarie:

    Halo, zitten jullie al weer in Indonesie, geweldig wat jullie allemaal meemaken. Jullie beginnen trouwens wel verdacht veel over Holandse acteurs en kinderseries te schrijven. Toch wat heimwee of alleen maar jeugdsentiment ?
    Geniet maar lekker. Vorige week zaten we in Villa Augustus nog aan jullie te denken. Dikke kus,

    Carinarie en kids

  • 29 Mei 2012 - 11:38

    Willem De Goede:

    Ik wist niet dat Indonesië vacuüm was.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Yogyakarta

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2008

Welkom thuis

05 Juni 2008

Geen punt

24 Mei 2008

Beijing "Under construction"

09 Mei 2008

Om niet te vergeten

27 April 2008

Ploblemen met de "R"
Leo en Jeannette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 58247

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Polen

25 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Tunesie

13 Oktober 2011 - 13 November 2011

Bali

02 Oktober 2007 - 17 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: