Om niet te vergeten - Reisverslag uit Xi'an, China van Leo en Jeannette - WaarBenJij.nu Om niet te vergeten - Reisverslag uit Xi'an, China van Leo en Jeannette - WaarBenJij.nu

Om niet te vergeten

Door: Leo en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jeannette

09 Mei 2008 | China, Xi'an

“Een hoogtepunt elke dag is ook regelmaat” schreef en zong ik al eens een paar jaar geleden. Het gevaar van regelmaat is dat je gaat vergeten. De afgelopen 1,5 week hebben we gevoelsmatig voor 2 maanden ervaringen opgedaan en het wordt steeds moeilijker om het allemaal niet te vergeten. We schrijven het daarom maar op, zodat we het later nog eens kunnen nalezen.

We zitten in de bus. Om ons heen zitten circa 45 chinezen die we uiteraard geen van alle kennen. De busrit duurt een uur of zeven. We spreken met niemand en rusten wat uit, lezen een beetje of bijten ons nog eens vast in een zwarte-band-sudoku. Na 6,5 uur in de bus te hebben gezeten, komt er een medepassagier op ons af met een telefoon in zijn handen en zegt: “telefoon voor jullie”. Nu staan we niet zo snel meer ergens van te kijken, maar keken elkaar toch verbaasd aan. Ik neem de telefoon van hem over en krijg een engelstalige jongen aan de lijn. Uiteindelijk blijkt de bus niet op een busstation te stoppen, maar ons langs de snelweg af te zetten. Wij wisten dat niet. Zij wel. Blijkbaar wilden ze die twee westerlingen niet in de middle of nowhere uit de bus zetten, dus hadden ze even geregeld dat iemand ons zou ophalen om ons naar de plaats van bestemming te brengen. Een mooi voorbeeld van de hulpvaardigheid van de chinezen.

Reizen in China is lang niet zo moeilijk als we op voorhand hadden gedacht, mits je een paar voorzorgsmaatregels treft. Ten eerste bedenken we welke noodzakelijk vragen we de volgende dag nodig hebben, zoals: “kunt u ons naar dat en dat busstation brengen” of “we willen met de bus naar die en die plaats” en laten dat, indien mogelijk, door bijvoorbeeld de receptioniste van het hostel in het chinees op een papiertje schrijven en ten tweede leren we de chinese naam van onze plaats van bestemming te herkennen, zodat we weten of we in de juiste bus of het goede vliegtuig zitten. De losse eindjes worden dan wel weer onderweg aangevuld, zoals in het geval met het telefoontje in de bus.

Eten doen we bij voorkeur niet in westers georienteerde restaurants, maar in lokale eethuizen of bij eetstalletjes op straat. Daar hebben ze echter geen engelstalige menukaart en dat lossen we als volgt op. We gaan zitten en kijken om ons heen. Als er ergens een biertje op tafel staat, wijzen we dat aan en hebben onze eerste bestelling gedaan. Vervolgens gaan we, onder het genot van een biertje, zitten wachten en observeren we wat de mensen om ons heen zoal bestellen. Zien we, ogenschijnlijk, iets lekkers voorbij komen, dan wijzen we het aan en gebaren we dat we dat ook willen en dat werkt. Als het eten erg lekker is, gaan we de volgende dag terug en maken met een eenvoudig gebaar, met je wijsvinger met een boogje van rechts naar links wijzen, duidelijk dat we hetzelfde als gisteren willen en dat werkt ook. Wat een heerlijk land.

Ons laatste bericht schreven we in Yangshou. Vandaar zijn we met de bus naar Guilin gegaan en van Guilin met het vliegtuig naar Chongqiun. Chongqiun is een typische chinese miljoenenstad, waar we ons verplaatsen met de lokale bus en skytrain. Na de tip van Trudi hebben we ook de panda’s in de Zoo bezocht. Chongqiun ligt tevens aan de Yangzte rivier en dat was de belangrijkste reden dat we daar naar toe wilden. Ons plan was om vanuit Chongqiun naar het 700 km oostelijker gelegen Yichang te varen over de Yangzte rivier. Het bleek, ondanks de chinese vakantieperiode rondom 1 mei, geen groot probleem om tickets voor een schip te boeken, zodat we onszelf de avond van de derde dag in Chongqiun in zagen checken op een 5 sterren cruiseschip die ons in drie dagen naar Yichang zou brengen. Liggend in onze dekstoelen genieten we van het mooie, bergachtige, maar nevelige uitzicht en worden af en toe in onze rust “gestoord”, omdat het weer tijd is voor een landexcursie. Langzaam passeren we de eerste twee van de drie kloven en uiteindelijk komen we dan bij het mega grote complex, beter bekend als de drieklovendam, door de chinezen “ Three Gorges Project” genoemd en door mij “compensatiecomplex”. Alles aan het project is groter dan, langer dan, breder dan, mooier dan elders in de wereld, zo kan onze gids dat niet genoeg benadrukken. Ook zonder die woorden zijn we onder de indruk van het complex, maar ook van de gevolgen van de dam, die we gedurende de drie eerdere dagen hebben gezien over een lengte van 700 km. Na het bezoek aan het complex varen we nog twee uurtjes en passeren de derde van de drie kloven en schepen na de lunch uit. Hiermee kunnen we punt 1 van ons lijsteje afvinken. We gaan rechtstreeks naar het busstation en rijden nog vier uurtjes door naar Wuhan. In Wuhan blijven we een dag hangen, keutelen wat rond en zoeken uit hoe we de volgende dag op het vliegveld kunnen komen. We vliegen de volgende dag naar Xi-an.

Als de karavanen met handelswaar, gedragen door paarden, ezels en kamelen na een maandenlange trektocht vanuit de landen rondom de Middellandse zee, uiteindelijk het eindpunt bereikten, zagen ze de ommuurde hoofdstad van het oude China, toen nog Xina geheten. De route kennen wij tegenwoordig als de zijderoute en Xi’an ligt aan het eind, of aan de naam af te leiden, het begin. In de geschiedenis van de stad speelt 1 persoon een belangrijke rol, nl. Qin Shi Huang. Qin was degene die ca. 200 BC diverse streken samenvoegde en daarmee de eerste keizer van China werd. In 40 jaar tijd liet hij voor zichzelf een niet gering mausoleum aanleggen met een totaal oppervlakte van 65 km2. Zo’n 30 jaar geleden waren een paar boeren, circa 40 km buiten Xi’an een waterput aan het aanleggen. Bij het graven kwamen er een paar scherven van aardewerk boven. Dat was de aanleiding om verder te graven en men vond een aantal beelden van aardewerk. Tegenwoordig zijn ze nog steeds aan het graven en kennen wij de resultaten daarvan als “The army of terracottasoldiers” of zoals wij gemakshalve zeggen “het terracotaleger” . Het terracotaleger is onderdeel van het mausoleum van Qin. Hij dacht dit leger als bescherming mee te nemen naar het hiernamaals. Tegenwoordig is de gehele archeologische opgraving overdekt door 3 gebouwen, waarvan 1 reusachtig groot, en wordt er nog iedere avond gewerkt aan de opgraving. Eergisteren hebben we het complex bezocht, waarmee we punt 2 van onze 3-puntenlijstje in China kunnen doorstrepen.

Vanuit Xi’an zijn we met de bus naar Pingyao gereisd. Dit was de busreis met het telefoontje. Pingyao ligt halverweg Xi’an en Beijing en staat op de werelderfgoedlijst, omdat de ommuurde historische binnenstad als 1 van de weinige in China nog vrijwel intact is. Geen gebouw is hoger dan 1 verdieping en zijn alle uitgevoerd in een stemmig grijze baksteen, hetgeen een sfeervol contrast vormt met de vele rode lampionen. We verblijven in een oud chinees huis, een voormalig Ming-residence, met zijn karakteristieke binnenplaats en slapen op een tradiotioneel “kang-style” bed. We genieten van alle sfeervolle straatjes en blijven de chinezen toelachen die consequent iedere westerse toerist blijven nastaren, alsof het de eerste is die ze ooit hebben gezien.

Morgen gaan we met de bus naar de plaats die voor de chinezen de laatste maanden nogal in de belangstelling staat en dat in augustus voor de rest van de wereld ook zal doen. Voor ons is het de bestemming om aan punt 3 van ons lijstje te gaan werken. One world, one dream. Made in China.

Beijing, here we come.

• 11 Mei 2008 - 08:21

Wl Koole:

Hoi Leo en Jeannette.
    Wat een fantastisch lang verslag uit China. Het is om jaloers van te worden.Fijn dat dit bijna laatste traject van jullie reis(wij tellen al af)ook nog zo indrukwekkend is.
    Op de foto,s zien jullie er prima uit, het genieten is van jullie gezicht af te lezen.
    Bedankt ook voor de tussendoor e-mail, het is altijd fijn om weer iets van je te horen.
    Hier is ook alles goed. Oma heeft de kaart uit China ontvangen. Wij zijn doordeweeks in Dinteloord, de weekenden zijn we thuis. Joop is bezig bij Jan en ik ga met Willij tuinen bekijken, wandelen of naar een museum. Tussendoor ga ik alleen of met Trudi zwemmen in Klundert. Dus voor ons doen hebben we het ook fijn. Het is deze week voor het eerst aangenaam weer 25 graden.
    P.s. enkele stukken van het terracotta leger zijn momenteel in het museum van Assen, als we in Drente zijn willen we er naar gaan kijken, ook het Groningermuseum heeft een China expositie, er is hier momenteel veel aandacht voor China, dit i.v.m. de Olympische spelen. Nu verder geen nieuws. Een goede reis verder en blijf gezond. Met de hartelijke groeten van Joop en Wil Koole.

• 11 Mei 2008 - 20:19

D Den Boef:

Hallo Leo en Jeanette,
    Het is weer leuk om jullie verhaal te lezen, zoals gewoonlijk weer heel wat avontuurlijke dingen mee gemaakt.Het verhaal van de bus is helemaal te gek een ervaring om mee gemaakt te hebben lijkt ons dat.Wij zijn op de camping en hebben het verslag al vast uit geprint voor Arie en Ria.Het is makkelijk gezien wij internet op de camping hebben.Nu hebben zij het verslag in ieder geval gelezen. Maak er nog verder een mooie reis van en blijf genieten.

Corrie en Dick

• 20 Mei 2008 - 15:56

Henry:

De tijd staat stil.

Jullie reizen in de tijd, hier lijkt de tijd stil te staan. Iedere avond gaat er op hetzelfde tijdstip een lamp aan, die vervolgens lang aanblijft en iedere dag op dezelfde tijd weer uit gaat. Dit gaat week in, week uit door, ik begin me af te vragen wat is er aan de hand, die luitjes heb ik al lang niet meer gezien. 3 maanden terug een google actie gestart met trefwoorden leo, wereldreis, zeilen en nog een paar, geen resultaat.
    Kom ik afgelopen zondag terug uit Iran, heb er 4 weken rondgereisd, gaan de lampen nog steeds aan en uit zonder Leo en Jeanette. De tijd staat daar echt stil. Weer googelen en ja, eindelijk resultaat. Gave reis, mooie foto's, ik kom veel bekende plaatjes tegen. Geniet ervan en ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

Groeten van de overbuurman.