Vrouw, Koning, Aas - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Leo en Jeannette - WaarBenJij.nu Vrouw, Koning, Aas - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Leo en Jeannette - WaarBenJij.nu

Vrouw, Koning, Aas

Door: Leo en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jeannette

30 December 2007 | Thailand, Bangkok

Alweer een bericht? Ja, maar rustig maar. Alles gaat goed. Regelmatig schrijven we over onze ervaringen en omdat de ene ervaring telkens door de volgende wordt ingehaald, valt er wel eens wat tussen wal en schip en dat vinden wij zonde. Zonde, met name voor onszelf, omdat we het ons graag willen herinneren. Het zijn geen aanwijsbare gebeurtenissen maar onderwerpen die ons al 3 maanden opvallen, waar wij met elkaar en met reisgenoten, regelmatig over praten, want het is blijkbaar niet iets dat alleen ons bezighoudt. Het zijn ook geen onderwerpen van wereldniveau, maar met onze gezonde naiviteit van een nieuwe wereldreiziger, wel opvallend. Dus vergeef ons, ga iets anders doen als je het niet langer kunt aanhoren, maar dit bericht sluit voor ons het jaar, een deel van Azie en vooral Thailand af. Vrouw, koning, Aas, wat voor 2/3 de lading dekt en voor 1/3 het enige dichterlijke vrijheid. Wellicht wat vergezocht, maar vooruit maar. Je hoeft het niet te lezen.

Vrouw, of beter nog de vrouwen van Azie. Na deze beginregel zitten jullie (mannen) natuurlijk op het puntje van je computerkruk in afwachting wat ik (Leo) nu ga schrijven, maar leun maar weer rustig achterover, want daar gaat dit verhaal niet over, ik herhaal, niet over. Het gaat wel over de spil van de samenleving, de motor van de economie, de baas in huis, keuken en daarbuiten, degene waar alles omdraait, waartegen wij mannen, ja en amen zeggen, het gaat over de vrouwen van Azie. Ik zou het eigenlijk in hoofdletters moeten schrijven, want ze kunnen nog heerlijk koken ook. Pet af, diepe buiging, knieval en 3 maal hoera.
De vrouwen van Azie werken zich werkelijk een slag in de rondte. De vrouwen werken als betonvlechters in de bouw, vegen de straten en halen het vuilnis op, staan op de markt en in winkels achter de kraam of balie, koken de avondmaaltijd, runnen de hotels, reisagentschappen, restaurants en bars, doen de was, zorgen voor de kinderen, houden de plantsoenen bij, enz, enz. Als voorbeeld haal ik en een karakteristiek beeld in Vietnam aan. Een vrouw met een rieten driehoek op haar hoofd en op haar schouder een bamboestok met aan weerszijden twee manden, waarop van alles wordt vervoerd. Je kent het wel. En geloof ons, dat weegt soms zwaar. Steeds als de bomboelat omhoog veert doet ze en stapje en steeds als hij naar beneden veert houdt ze even in, zodat een weliswaar grappig pasje ontstaat, maar ze doet het. Een vrouw dus, met twee gewichten. Onthoudt dat beeld even. In het geval mannen iets te vervoeren hebben, gebruiken ze ook een bamboestok, tussen twee mannen in wel te verstaan, waaraan dan 1 gewicht hangt. Begrijp je wel. En dat is nu net het verschil. Natuurlijk werken de mannen ook.. Een hele dag met je brommertje of taxi op toeristen wachten is best vermoeiend en zal ongetwijfeld bijdragen in de huishoudelijke kas, maar om de een of andere reden oogt het minder indrukwekkend. En wat is daar nu zo bijzonder aan, zul je je afvragen. Wel nu, helemaal niets. Het viel ons gewoon op en vonden het vermeldingswaardig en vragen ons regelmatig af waarom deze Aziatische landen niet een grotere economische macht zijn geworden door al deze inzet. Als ik dan tegen Jeannette zeg dat er misschien een man nodig is om het een en ander goed te organiseren, vraagt ze me wie de busreis voor morgen heeft geregeld. Ik zeg, “ ja, maar…..” en zwijg en bestel nog maar een biertje met twee glazen (bij de serveerster) en proosten op de vrouwen van Azie. Ze glimlacht en Jeannette ook. Hulde.

Het is 5 december en we lopen door de straten van Bangkok en het is drukker dan ooit. De straten en pleinen zijn werkelijk afgeladen met mensen en de meeste winkels zijn gesloten, wat ook al uitzonderlijk is. Het zal toch niet waar zijn, zeg ik tegen Jeannette. Zoals de meeste van jullie weten is 5 december voor mij een bijzondere dag, want het is mijn verjaardag, maar ik had niet verwacht dat heel Bangkok uit zou lopen vanwege de verjaardag van een farang. Maar ja, aan de andere kant, denk ik, ze zijn er wel van op de hoogte, omdat ik immers bij iedere grensovergang en bij ieder guesthouse mijn geboortedatum op moet geven. We lopen met de massa mee naar een groot plein met aan een zijde een groot podium. Alle mensen juichen uitbundig en zo nu en dan zwaai ik terug. Bescheiden als ik ben besluit ik dan toch maar het podium op te lopen en het gejuich neemt toe. Dus toch denk ik. Aan de andere kant van het podium zie ik een oude man het podium opkomen. Het ontvangstcommite, wat leuk, had niet gehoeven. Als we hier dan toch zijn wil ik er ook een foto van. Nu had ik een aantal weken terug een leuke camera gekocht in de vorm van een pistool (om plaatjes te schieten). Dus ik pak mijn camera, richt die op het ontvangstcommite, het gejuich is nu oorverdovend en opeens hoor ik een harde knal. Jeannette laat onder de douche de shampoofles met een harde klap op de grond vallen. Ik wordt gillend wakker en Jeanntte komt de kamer in rennen om te vragen wat er aan de hand is. “Ik heb over Bumibol gedroomd”: zeg ik. Bumibol, de koning van Siam (thans Thailand, maar Siam klinkt toch iets exotischer), de langst zittende vorst ter wereld, de man die met de mooiste vrouw ter wereld is getrouwd en de man die zijn 80e verjaardag vierde op …5 december. Wat is dat toch met die Bumibol, vragen jullie je wellicht af. Wel dat doen wij ook al drie maanden. Wat is dat toch met die Bumibol. Alvorens ik verder ga, wil ik even meedelen: geen kwaad woord over Bumibol. Niet omdat wij de man helemaal niet kennen, maar gewoon omdat het verboden is.
Ken je het gevoel als je in de auto een snelheidscontrole passeert. Je gaat dan niet de wettelijk toegestane 50 km per uur rijden, maar 40 km, voor de zekerheid. In Thailand hebben ze, voor de zekerheid, werkelijk het hele land volgehangen met afbeeldingen van de koning en zijn vrouw. Niet zo’n statieportret zoals wij die van onze Bea kennen, maar mega grote afbeeldingen op huizen, gebouwen, kruisingen en waar je ook maar kan kijken, voor de zekerheid. Als de afbeeldingen dan toch iets kleiner zijn, hangen ze er wel een paar duizend op, herhaling is de kracht van reclame, bijvoorbeeld langs de snelweg, voor de zekerheid. Op ieder bankbiljet en munt staat zijn hoofd afgebeeld, voor de zekerheid. Iedere maandag loopt heel Thailand in een geel poloshirt (de kleur van de koning) met op de rug de tekst: “ We love the king”, voor de zekerheid. Iedere ochtend om 8 uur ligt het leven in Siam 15 seconden stil, want dan klinkt het volkslied door de straten en busstations en springt iedereen (ook wij) in de houding, voor de zekerheid. De Bangkok Post plaatst iedere dag een artikel met foto op de voorpagina, voor de zekerheid en vanwege dezelfde reden is er op elk televisiekanaal, elke dag wel een item over The King. Op de tentoonstelling over het 80-jarige leven van de man lazen wij dat Bumibol niet alleen een begenadigd zeiler is, hij ontwerpt ook boten en maakt ze ook zelf. Bumipol speelt niet alleen op diverse muziekinstrumenten, maar hij componeert ook. Bumibol schildert, Bumibol beeldhoudt, Bumibol zweet (want hij blijkt ook maar een mens), Bumibol fotografeert, Bumibol bezoekt en ontvangt en dit alles wordt via billboards, foto’s, tv en andere media aan het volk getoond. Ze houden van hem, nee adoreren hem, en haar en zijn moeder en zijn zuster en zijn broer en zijn kinderen, voor de zekerheid. Of toch niet. Misschien is de adoratie wel oprecht. Misschien gewoon omdat hij, King Rama IX, al 60 jaar op de troon zit en de representant is voor de welvaart die Siam in de nieuwe tijd, na alle oorlogen in Indochina, heeft bereikt, of misschien toch voor de zekerheid. Dat ene wetje brengt ons steeds aan het twijfelen. Een currieus verschijnsel, het Bumibolisme, maar ook wij houden van hem. Voor de zekerheid.

We hebben de aas tegen de borst gehouden. De troefkaart als laatste bewaard. Wat kan er nu meer overheersend zijn dan hetgeen ik hiervoor schreef over de vrouwen van Azie en koning Bumibol. Is er dan nog iets waarbij alles in de schaduw staat. Het antwoord is “JA” en het is (er is geen reden voor tromgeroffel of trompetgeschal)…..de verbrandingsmotor. Wat? Ja, de verbrandingsmotor. Meer dan waar dan ook dringt het in deze landen tot ons door dat de verbrandingsmotor misschien niet zo’n goede uitvinding is. Op de valreep van oud en nieuw jaar ga ik geen preek houden. Ook ga ik niet de moraalridder uithangen. Hij heeft de samenleving immers, sinds de uitvinding van de stoommachine, gebracht tot waar we nu zijn en hij maakt zelfs onze reis mogelijk, maar het doet toch onnatuurlijk aan. Er is (denk ik) geen levend wezen die zijn eigen nest zo vervuild als de mens. Het goede nieuws is dat 2007 ook hier als het jaar van het besef wordt beschouwd. Het besef van global warming, het besef dat het anders moet. Althans in de media, maar het is een start. Als ons een auto, vrachtauto, tuk-tuk of brommertje passeert en wij de accute neinging hebben om de brandweer te bellen, omdat wij denken dat de auto in brand staat, kijkt niemand, vreemd op. Als we mensen in de straat met mondkappen en brillen zien om zich tegen de smog te wapenen, kijkt niemand vreemd op. Als we 1,5 uur in een ferryboot zitten met een motor met het geluid van een klein vliegtuig, omdat iedere uitlaatdemping ontbreekt, kijkt niemand vreemd op. Het besef is er echter en dat is een start. De uitlaatgassen en zijn soms allesoverheersend en we vonden dat we het even moesten vermelden.

Zoals gezegd is Azie nieuw voor ons. We reizen en lopen rond met de gezonde naiviteit van een kind en genieten van elke minuut en iedere straatsteen die voorbij gaat en komt. Vrouw, Koning en…ach laat ook maar. Gewoon drie zaken die ons bezighouden en die we wilden vastleggen in ons weblog. Over een paar dagen gaat 2008 van start. Ons voornemen is dat we het niet meer over Bumibol zullen hebben, en dat we, zoals in 2007, met een glimlach, blijven genieten van alles wat op onze weg komt.

We wensen dat jullie ook toe.

  • 30 December 2007 - 17:28

    Ingrid:

    Hoi Leo en Jeannette,
    wat maken jullie allemaal mee, gewoon om jaloers te worden.
    Even een berichtje van de buurtjes. De kozijnen zitten erin, geweldig mooi, nadat we daarvan bekomen zijn, kreeg Nicole met haar vriend een huis aan de Ring. Dus je begrijpt het al, klussen.
    Nog een week of twee en we zijn de laatste kwijt. Ben druk bezig met de verrichtingen (motor)heb januari het eerste examen. Hier is verder alles in orde. Nou luitjes ik wens jullie een goede jaarwisseling en geniet van jullie
    vakantie.
    tot mails en de groetjes van Ton en Ingrid

  • 30 December 2007 - 17:33

    Ingrid:

    ps : bedankt voor jullie kaartje, ontzettend leuk.
    groetjes
    Ingrid

  • 30 December 2007 - 19:16

    Wil Koole:

    Met veel interesse het stuk gelezen van de Vrouw, de Koning en het Aas.En ik bedacht daarbij dat Azie wat de vrouw betreft zeker geen uitzondering is.Denkend aan Yvonne geloof ik dat het in Afrika net zo is. En wat Bumibol en Sirikit betreft, daar spaarde ik als kind al plaatjes van.Soms als ik jullie geweldige verslagen lees bekruipt we wel eens de angst dat je het straks in Nederland niet meer kan wennen, ik hoop maar dat die angst ongegrond is. Al met al, hou de lach op je gezicht en blijf gezond. Ik wens jullie een goed en gezond 2008 en een goede reis naar Maleisie. Groeten ook namens Joop.
    Wil Koole.
    Morgen ga ik oliebollen bakken.

  • 30 December 2007 - 20:09

    Jaap:

    Hallo Leo en Jeannette
    ik ben weer even bij gelezen en gekeken en tevens weer jaloers op wat jullie allemaal meemaken.
    Vast een goede jaarwisseling, groetjes Jaap

  • 02 Januari 2008 - 10:58

    Carinarie:

    Lieve Jeanette en Leo,

    Wat een geweldige verhalen hebben jullie nu al van de laaste paar maanden, dat belooft wat voor 2008 !
    Wij wensen jullie een super nieuw jaar,
    zijn benieuwd hoe de jaarwisseling in Bangkok was.

    Dikke kus van de Pluimertjes

    PS : de film van de amazing bat's was ongelooflijk !

  • 02 Januari 2008 - 11:00

    Carinarie:

    Is het de bridge over de river Kwai, of zitten we er dan heel erg naast ?

    Groetjes Arie en Carina

  • 21 Januari 2008 - 16:47

    Helen Hietbrink:

    Hallo Leo en Jeannette,
    bij deze vanuit een stormig druilerig regenachtig nederland op maandagnamiddag ook eens een reactie van mij.Allereerst wil ik jullie ook alle goeds in dit nieuwe jaar van de Rat toewensen en een fantastische voortgang van jullie trip. Geweldig jullie weblog!(toepasselijke kop ook!) diverse malen heb ik jullie geweldige verslagen gevolgd. Je weet het heel beeldend te visualiseren Leo, daarbij verluchtigd met mooie foto's en filmpjes. Naast het schilderen heb je duidelijk meerdere talenten. Het is een genot om jullie reis te volgen.Ik had een print van je laatste mail (nog voor jullie vertrek)aan de schildersgroep gegeven maar ik ontdekte laatst dat het weblogadres niet was afgedrukt.Diverse personen vragen ook geregeld naar jullie belevenissen:herma, conny, detlev, brian etc(jaqueline zit niet meer op de cursus, misschien is ze ook wel aan het rondreizen)Ik zie ze vanavond en zal het ze opnieuw uitreiken.
    Ik ben zelf alweer benieuwd naar jullie volgende verhaal.Nu eerst even eten en vervolgens naar......de schilderclub.
    Hartelijke groet

  • 21 Januari 2008 - 20:11

    Henk Boersma:

    Beste Leo en Jeanette,

    De (hoofd)prijs van de prijsvraag is inmiddels op mijn adres aangekomen, al vroegen mijn kinderen wel aan mij wat nu die beloofde 'prijs' was. Ik heb aan ze uitgelegd dat dit natuurlijk onmiskenbaar het prachtige miniatuur staatsieportret van koning Bumibol is, nog wel in jonge uitvoering, op de achterkant van de ansichtkaart.

    Groetjes, Henk Boersma

  • 22 Januari 2008 - 02:28

    Fred En Petra:

    Ha luitjes,

    Nog steeds lekker aan het genieten van jullie reis. Bij ons zit het er bijna op en wij zijn lekker aan het nagenieten op Langkawi van alles wat wij afgelopen maanden weer hebben meegemaakt. En daarom zijn we stiekem ook wel jaloers op jullie, aangezien jullie alles nog voor de boeg hebben, wat wij de laatste maanden hebben meegemaakt. Voor Nepal en Tibet hebben we nog wel een aantal hele leuke tips en prachtige foto's om jullie nog enthousiaster te maken....dus laat even weten wanneer jullie die kant op gaan!!!! Veel plezier nog....en geniet, geniet, geniet!!!!!!

    Groetjes,

    Fred en Petra
    www.reismetonsmee.nl

  • 22 Januari 2008 - 21:51

    Gerrie:

    Hallo Leo en Jeannette,
    gisteren heeft Helen ons jullie weblogadres gegeven en ik heb vanavond ademloos jullie avontuur tot nu toe gelezen..... waanzinnig , ik kan haast niet wachten op jullie volgende verslag!Ondanks dat ik zelf nog nooit in Azie geweest ben krijg ik nu toch een mooie indruk van een (in mijn ogen) heel andere wereld. Jullie kunnen waarschijnlijk wel een boek schrijven over al jullie belevenissen. Heel erg leuk dat ik daar nu ook van mee kan genieten!
    Nog heel veel plezier, veel groeten van alle \"schilders\" van de maandagavondgroep, ik kijk uit naar jullie volgende bericht!
    Geniet-ze, groetjes, Gerrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2008

Welkom thuis

05 Juni 2008

Geen punt

24 Mei 2008

Beijing "Under construction"

09 Mei 2008

Om niet te vergeten

27 April 2008

Ploblemen met de "R"
Leo en Jeannette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 58255

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Polen

25 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Tunesie

13 Oktober 2011 - 13 November 2011

Bali

02 Oktober 2007 - 17 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: