Goooooood Morniiiiing Vietnaaaaaam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Leo en Jeannette - WaarBenJij.nu Goooooood Morniiiiing Vietnaaaaaam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Leo en Jeannette - WaarBenJij.nu

Goooooood Morniiiiing Vietnaaaaaam

Door: Leo en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jeannette

11 December 2007 | Vietnam, Hanoi

Inmiddels is vroeg wakker worden geen straf meer. Daar waar we thuis ons bed niet zijn uit te branden, zijn we hier standaard om 07:00 uur wakker.
Van Saigon in het zuiden van Vietnam naar Hanoi in het noorden is circa 1800 km. Met de bus is dat circa 48 uur, wat we verdeeld hebben over 3 dagen en 2 nachten.
Ons laatste bericht schreven we in Dalat. Vandaar zijn we naar Nha Trang gereisd. Een vrij grote badplaats aan de kust zonder veel verdere bezienswaardigheden. Vanuit Nha Trang naar Hoi An. Een klein vredig plaatsje, waarvan het oude centrum op de lijst van werelderfgoed staat. Van Hoi An vervolgens naar het noordelijker gelegen Hue. Ook deze plaats heeft een notering op de lijst van werelderfgoed, nameljk de oude citadel. Een ommuurde vesting van 2,5 x 2,5 km!, waar binnen een tweede vesting van 800x800 meter is gelegen. Hier binnen bevonden zich de koninklijke paleizen van de Nguyen dynasty, die tot het begin van de 20e eeuw hebben geregeerd.
Uiteindelijke zijn we dan in de Aziatische stad der Aziatische steden terechtgekomen, nl. Hanoi. Met name het oude centrum is Azie in overtreffende trap. Een doolhof van kleine straatjes, volgepakt met ambachtslieden, goederen, brommers en toeristen, die zich een weg proberen te banen door de altijd aanwezige smerige lucht van vooral uitlaatgassen en de dampen van houtskoolvuurtjes. Op de stoep lopen is vrijwel onmogelijk, op de straat ook. Kortom een stad waar alle zintuigen positief en negatief, maar vooral onophoudelijk
worden geprikkeld. In Hanoi hebben we het circus bezocht, niet voor een voorstelling, maar gewoon voor een praatje in de arena met de circusartiesten. Ook hebben we de Vietnamesche circusschool bezocht. Overal staan alle deuren open en iedereen is bereid, voor zover mogelijk, om een praatje met je aan te knopen. We hebben echter niet gevonden wat we zochten, maar daarover later meer.

Het heilige der heilige van de Vietnameze is het mausoleum van Ho Chi Minh himself. De man ligt opgebaard zoals het een goed communist betaamd, gelijk Lenin en Stalin. Bij een bezoek is ongeveer alles verboden of alles verplicht, het is maar net hoe je het bekijkt. Je mag niet op de stoep lopen en ook niet op straat. Als je zo’n beetje in de goot loopt is het goed. Je mag niet lachen, geen handen in je zak, geen handen op je rug, geen korte broek, geen korte mouwen, niet praten enz, enz.
We hadden geluk dat hij er was, omdat hij 1 maal per jaar voor onderhoud naar Rusland gaat (sommige bozen tongen beweren dat hij naar Madamme Tousand gaat, maar dat hebben wij niet gehoord). Conclusie: lekker sfeertje, leuke ervaring, alweer een circus.

Vanuit Hanoi hebben we een tweedaags bezoek gebracht aan Ha Long Bay. Ha Long Bay ligt circa 170 km ten noordoosten van Hanoi en staat eveneens op de werelderfgoedlijst en terecht. Het is namelijk de plaats die je voor ogen hebt als je aan Vietnam denkt. Ruim duizend rechtop op uit de zee rijzende rotsen en eilanden, waartussen de schepen varen met de met bamboe doorgelatte grootzeilen. De eilanden groen, de zeilen rood of geel en de schepen van hout. Een lust voor het oog. Slapen aan boord van het schip met het constante geluid van een bepaald knaagdier op de achtergrond, zonder licht om even te kijken hoe groot het beestje is, valt tegen, maar dat halen we de volgende dag op de dekstoelen wel weer in.

Vanuit Hanoi zijn we in twee dagen terug gereisd naar Hue, vanwaar we de grens met Laos gaan slechten. China wordt erg koud, zodat we eraan denken om eerst via Laos en Thailand naar het zuiden te gaan reizen. We begonnen onze reis met een verhaaltje over oudejaarsavond 2006. We hopen op oudejaarsavond 2007 in Bangkok te zijn.

Inmiddels zijn we 2,5 maand onderweg en heeft ons leven ook hier een bepaalde regelmaat gekregen. Onze “standaard” hotel kamer heeft een tweepersoonsbed, airco, warme douche, stateliet tv en minibar. Ja, we weten dat dat tegenvalt. Vele van jullie zagen ons al slapen in een plaggenhut onder een muskietenet. Nee dus, een beetje comfort stellen we zeer op prijs. Zoals gezegd woden we om ca. 07:00 uur wakker, gaan douchen en Leo zet koffie en thee. Jawel, hebben we bij ons. In Vietnam wordt van alles onder de noemer koffie verkocht. Nu ben ik veel gewend en de Vietnamesche koffie schijnt beroemd te zijn maar ik vind het woord koffie volstrekt misplaatst. Lauwe zoete bituum is het. Hiermee vergeleken is de door Leo gebruikte oploskoffie van Nescafe een ware tractatie, maar dit alles terzijde.
Ontbijten doen we in het hotel of in een restaurant en bestaat uit stokbrood met kaas of jam. We zijn opgehouden met het eten van eieren bij het ontbijt, om het gemiddelde van 5 eieren per dag iets naar beneden bij te stellen. Om de pappa’s en de mamma’s gerust te stellen, ja we denken ook aan de vitamientjes. Elke dag bij het ontbijt eten we meloen, banaan, mango, appel en (en niet of) annanas. Samen met de vitaminepillen blijkt dat nog steeds afdoende.
Vervolgens gaan we lopend of op de fiets de plaats verkennen aan de hand van onze altijd aanwezige almanak. (Inmiddels zeulen we van vier landen de almanakken mee, deze gaan binnenkort met de post naar huis). Omdat we vroeg ontbijten gaan we ook vroeg lunchen. Dit bestaat doorgaands uit een bord rijst met groente en wat kip. Aan het eind van de middag vergrijpen we ons aan een lokaal biertje. Vietnam heeft vele lokale biersoorten. Als je “bia”, gevolgd door de naam van de plaats waar je op dat moment bent, besteld zit je meestal wel goed. Vietnam schijnt ook het goedkoopste bier van de wereld te hebben, wat we tot nog toe kunnen beamen (topper is 0,08 Euro voor een glaasje tapbier). Als er geen koud bier is, krijg je er een kan met ijsklontjes bij en dat volstaat, waarmee we op een veel door ons gebruikt gezegde komen,: wat volstaat is niet gering.
‘s Avonds eten we in Vietnam meestal in een restaurant, maar wel uit de lokale keuken, dus wederom rijst, groente en vlees.
Soms vergrijpen we ons aan een pizza of pasta, maar daar hebben we meestal spijt van, want daar hebben ze niet zoveel kaas van gegeten. Gisteren voor het eerst echte frieten met mayo besteld en gekregen. Vooral voor Jeannette na 2,5 maand een traktatie. Vandaag weer?
‘s Avonds keutelen we nog wat rond, Leo gaat een uurtje trainen, we kijken een filmpje op de tv of vallen gewoon vroeg in slaap. Het was immers vroeg dag. Tussen al deze activiteiten door moeten we natuurlijk de dag van morgen voorbereiden, bestemming kiezen, vervoer zoeken en zonodig reserveren. Daarnaast moet er af en toe kleding worden gewassen (in bad met blote voeten), dagboek bijwerken, weblog onderhouden, boek lezen, enz, enz. De dagen vliegen voorbij, de ene mooie ervaring wordt door de andere ingehaald, maar we genieten volop en kijken iedere morgen uit naar de dag die komt.
Verder zijn we nog niet naar de kapper geweest, bijt Jeannette al 2,5 maand geen nagels en kan dus eindelijk een keer op mijn rug krabbelen, blijven we beiden redelijk op gewicht. De enige aanwijsbare pijn komt van het vele uren buszitten. Je weet wel waar.

Het record van Leo staat inmiddels op 165.

Genoeg gepraat voor nu. Morgen gaan we Laos in. Voor iederen een dikke kus en, voor het geval dat, alsvast een fijne kerst.

• 12 December 2007 - 10:17

Anneke:

Hoi Leo en Jeannette, heerlijk om weer een verslag van jullie te lezen. De tijd gaat snel, al 2,5 maand op pad, nog geen heimwee??? Vast niet! De dagen gaan hier ook snel, voor we het door hebben zitten we alweer in het nieuwe jaar. Vandaag de kerstboom neer gezet om maar alvast in de kerstsfeer te komen. Hebben jullie dat gevoel ook al een beetje?? Is er bij jullie ook al iets te merken aan kerst en oud en nieuw?? Ik heb drukke dagen gehad afgelopen weken. Ben een aantal keren zwarte piet geweest en tijdens ons optreden in mijn been gebeten, door een heel klein hondje. Was niet prettig kan ik je vertellen, prikken halen en de ongemakken van de pijn. Nu op naar de kerst en nieuwjaar. Heel veel groetjes en dikke kus

• 12 December 2007 - 17:14

Arie En Ria.:

Hoi Leo en Jeannette.
    Fijn weer wat van jullie te horen.
    Wat een geweldig verslag.
    Voor jullie is iedere dag weer een belevenis.Zo te lezen,leven jullie best wel gezond,grappig dat je ook friet met mayo gegeten heb.
    De foto`s zijn weer mooi en de video`s ook.Met ons gaat alles goed.Het weer hier wordt kouder.De winkels zijn volop in Kerstsfeer,de tijd gaat redelijk snel,voor dat je het weet,zit je in het
    Nieuwe Jaar.Leuk dat het bij jullie zes uur eerder Nieuw Jaar is dan hier.
    Goede reis en nog vele fijne dagen samen.
    Groetjes en een dikke kus van ons.
    Arie en Ria.

• 12 December 2007 - 19:05

Corrie En Dick:

Hoi Leo en Jeanette

Leuk weer iets van julle te horen.
    Genieten met volle teugen van de telkens weer terug komende avonturen van jullie.Wij krijgen door het verslag en de foto,s + video,s een indruk van jullie avontuur.Het moet voor jullie toch wel een bijzondere ervaring zijn om dit te mogen meemaken.Zelf wij genieten er van.
    Wij begrijpen Jeanette wel dat zij naar een Hollands frietje met mayonesse verlangd.Als wij van vakantie terug zijn,verlangen wij ook naar een Hollandse pot.Dat jullie s,avonds moe zijn kunnen wij ons voorstellen na de dagprogramma,s die jullie ondernemen.
    Wij zijn vandaag 12-12-2008 naar Rotterdam geweest daar kwamen twee grote cruiseschepen aan.De Queen Elizabeth deze was voor het laatst in Rotterdan gezien hij voor goed naar Bonaire gaat.Het andere schip de Qyeen Victoria
    die is pas voor het eerst in de vaart en Rotterdam had het voorrecht als eerste stad dit schip binnen te halen.

Zo dit was het weer even vanuit Hoogvliet bedankt voor jullie verslag en blijf genieten en gezond.

Corrie en Dick

• 13 December 2007 - 18:38

Joop En Wil:

Hoi Leo en Jeannette. Fijn om weer wat van jullie te horen en wat hebben jullie weer veel gezien en meegemaakt. Ik vond vooral de beschrijving van hoe jullie je dagen door brengen heel leuk. Leuke foto,s ook. De video,s kan ik op onze computer niet krijgen maar we bekijken ze af en toe bij Bas. Ik had al veel foto,s van Hue en omgeving gezien op internet. Deze waren er opgezet door andere backpackers. Inmiddels naderen hier de Kerstdagen, het zal stil zijn bij ons. Bas en Inge gaan fietsen in Italie, dus het is alleen Oma die komt. Verder hopen we dat het redelijk weer is zodat we in Zeeland of elders kunnen wandelen. Gisteren 12/12 zijn we een dagje met de bus naar de kerstmarkt geweest in Oberhausen, het was een leuke ervaring. Vorige week Joop zijn 70e verjaardag gevierd(bedankt voor de s.m.s.) en we hopen dit weekend Oma haar 90e verjaardag te vieren. Verder zijn Trudi en ik een dagje naar het Rijksmuseum geweest, Joop is meegereisd naar Amsterdam en is alleen naar het Tropenmuseum gegaan. Mijn schildercursus van 10 lessen is afgelopen maar ik heb er m.i.te weinig geleerd. Heb nog wel ingeschreven voor een vervolgcursus van 5 lessen (geef de docent nog 1 maal het voordeel van de twijfel) anders haak ik af. We hebben deze week een klaagbrief ontvangen van Yvonne, ze heeft geloof ik heel veel heimwee naar Nederland,dus heb ik maar een lange brief (4 kantjes) terug geschreven, verder is ome Gerard behoorlijk ziek we moeten maar weer afwachten hoe dat gaat aflopen. Ik heb mijn doelstelling voor 2007 bereikt want ik ben 6 kilo afgevallen.Nu dat was het nieuws weer zo,n beetje van onze kant van de wereld. We wensen jullie goede reis verder en blijf gezond. Groeten Joop en Wil Koole.

• 16 December 2007 - 11:27

Ries En Cobi:

Dag Jeannette en Leo,
    We genieten steeds opnieuw van jullie log. In gedachten projecteren we jullie ervaringen tegen de achtergrond van onze gezamenlijke zeilervaringen, maar ook tegen onze jaren op de wilde vaart met de daarbij horende bezoeken aan verre oorden, zoals Shanghai tijdens de culturele revolutie.
    Er ontstaat weer gespreksstof voor de ontmoetingen die we met jullie hopen te hebben na terugkomst in Nederland. Het biertje erbij is wel veel duurder dan dat uit jullie verhalen, maar dat mag geen beletsel zijn om terug te komen.
    Cobi vindt dat Leo er patent uitziet qua kapsel; helemaal geen Boeddistisch monnikenkapsel.
    Verder gaan we niet.
    Wij wensen jullie een goede jaarwisseling en een interessant 2008 toe. Blijf gezond!
    Ries en Cobi.

• 18 December 2007 - 20:16

Migchel Migchelsen:

Hoi Leo & Jeanette,

Volg jullie berichten met veel plezier en meer dan een beetje jaloezie :-)
    Anyways, goeie feestdagen toegewenst !

Groeten, Migchel